ВИСНОВОКИ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ
за результатами проведення самооцінювання внутрішньої системи забезпечення якості освіти у 2023/2024 н.р. за напрямом 1 “Освітнє середовище закладу освіти”
Відповідно до Законів України «Про освіту» (стаття 41, частини 3 ст. 48) та «Про повну загальну середню освіту» (стаття 42), Порядку проведення моніторингу якості освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України 16 січня 2020 року № 54, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 лютого 2020 року за № 154/34437, Методики оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗЗСО, наказу МОНУ «Про затвердження методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у ЗЗСО» від 30.11.2020 № 1480, Положення про внутрішню систему забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти у Новояворівському ліцеї, затвердженого наказом по Новояворівському ліцею та схвалено рішенням педагогічної ради № 6 від 01.06.2021р., Стратегії розвитку Новояворівського ліцею на 2022 – 2026 роки, затвердженої головою Новояворівської міської ради від 09.09.2022р. наказу закладу освіти від 09.11.2023 № 01-06/100 «Про створення робочої групи та проведення щорічного самооцінювання якості освіти у 2023/2024 навчальному році», з метою розбудови внутрішньої системи забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти в закладі, постійного підвищення якості освітньої діяльності, використання системного підходу до здійснення моніторингу на всіх етапах освітнього процесу, з 04.12.2023р. по 30.04.2024р. проводилось вивчення та самооцінювання 1 напряму «Освітнє середовище» за вимогами:
- Забезпечення комфортних і безпечних умов навчання та праці;
- Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації;
- Формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору.
Джерела інформації для формування висновків:
- Інтерв’ю з керівником навчального закладу.
- Інтерв’ю із заступниками з навчально-виховної роботи.
- Інтерв’ю з практичним психологом.
- Інтерв’ю з соціальним педагогом.
- Спостереження за освітнім середовищем.
- Анкетування здобувачів освіти (7-11 класів).
- Анкетування педагогічних працівників.
- Анкетування батьків .
- Вивчення документації.
Під час спостереження за освітнім середовищем з’ясовано, що у цілому у закладі створено безпечні умови навчання та праці, більшість здобувачів освіти задоволені освітнім середовищем та стверджують, що вони у закладі освіти почувають себе здебільшого у безпеці.
Загалом стан освітнього середовища закладу освіти відповідає достатньому рівню.
Територія та приміщення закладу освіти чисті та охайні. Колючі дерева та рослини, залишки будівельних матеріалів, нагромадження відходів, які можуть становити небезпеку для учасників освітнього процесу, відсутні.
Огляд усієї території щодо її безпечності для учасників освітнього процесу здійснюється щоденно. Територія закладу освіти є частково доступною для сторонніх осіб, огороджена, частково освітлюється у вечірній та нічний час.
Адміністрацією закладу та учасниками освітнього процесу впродовж останнього року зроблено багато щодо покращення освітнього середовища: розроблено ландшафтний проєкт «Відпочинковий простір для ліцеїстів», висаджено 11 кг цибулин первоцвітів в рамках благодійного освітнього проекту «Flowers4school», придбано 81 м’яке крісло в актовий зал, 1 мікроскоп, 10 лавок в укриття, зварювальний апарат, 2 комплекти парт із стільцями, замінено керамічну плитку в їдальні, встановлено інтерактивну дошку, оздоблено меморіальну стіну присвячену Героям, які загинули у російсько-українській війні, встановлено патріотичний простір в актовому залі.
Учасники освітнього процесу дотримуються вимог щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Навчання та інструктажі з БЖД з працівниками та здобувачами освіти проводяться згідно з чинним законодавством. У закладі освіти налагоджена системна робота з охорони праці та безпеки життєдіяльності: регулярно проводяться відповідні інструктажі, розроблено алгоритм дій у разі нещасного випадку з учасниками освітнього процесу, його дотримуються усі опитані педагогічні працівники.
Вивчення документації, проведені спостереження за освітнім середовищем та опитування учасників освітнього процесу дають підстави стверджувати, що у закладі освіти організовано харчування для всіх учасників освітнього процесу. Організовано безкоштовне харчування учнів пільгових категорій. Більшість учасників освітнього процесу задоволені умовами харчування (батьки – 78%, учні – 70%). Адміністрація закладу вживає заходи щодо покращення умов харчування.
Кількість здобувачів освіти у Новояворівському ліцеї не перевищує проектну потужність закладу. Керівником закладу вживаються належні заходи для забезпечення відповідного рівня організації освітнього процесу, дотримання санітарно-гігієнічних вимог.
Заклад освіти частково забезпечений навчальними кабінетами і приміщеннями, необхідними для реалізації освітньої програми та забезпечення освітнього процесу.
У ліцеї забезпечено дротовий доступ до мережі Інтернет та бездротовий за технологією Wi-Fi в окремих приміщеннях.
Заклад освіти частково забезпечено комп’ютерною технікою та є вільний доступ до мережі Інтернет. Встановлено інтерактивні дошки, проектори, які використовуються у освітньому процесі. З учасниками освітнього процесу проводиться просвітницька робота з питань кібербезпеки та попередження кібербулінгу. Більшість здобувачів освіти (60%) та їхні батьки поінформовані щодо безпечного використання мережі Інтернет та дотримуються загальноприйнятих правил безпечного користування нею.
У Новояворівському ліцеї реалізовані заходи із запобігання проявам дискримінації. Переважна більшість здобувачів освіти і педагогічних працівників вважають освітнє середовище безпечним і психологічно комфортним. У закладі оприлюднено правила поведінки для здобувачів освіти, спрямовані на формування позитивної мотивації в поведінці. Учасники освітнього процесу ознайомлені з ними та дотримуються їх. Випадків булінгу у закладі освіти не зафіксовано.
Педагогогічним колективом систематично проводяться виховні заходи щодо запобігання випадкам булінгу. Учасники освітнього процесу у разі потреби отримують необхідну соціально-психологічну підтримку.
У закладі освіти формуються наскрізні навички здорового способу життя та екологічно доцільної поведінки в здобувачів освіти в освітньому процесі.
Проте у ліцеї є ряд проблем:
. відсутнє маркування на перилах та на першій і останній сходинках;
- відсутністя ресурсна кімната;
- територія хоча і огороджена, але частково доступна для сторонніх осіб;
- електромережа закладу є застарілою та потребує капітального оновлення;
- потребують капітального ремонту сходові клітки, фасад;
- немає обладнаних туалетів для дітей з ООП;
- відсутній спортивний майданчик та спортивний зал для учнів;
- застаріле комп’ютерне обладнання;
- потребує покращення система Інтернет (не в усіх класах є доступ до Інтернету).
Вирішення даних проблем здебільшого залежить від зовнішнього фінансування.
Крім цього, потребують покращення:
- дотримання правил поведінки всіма учасниками освітнього процесу;
- зворотній зв’язок з батьками здобувачів освіти;
- облаштування місць відпочинку для здобувачів освіти;
- адаптованість території та приміщень до використання учасниками освітнього процесу з урахуванням індивідуальних освітніх потреб:
- незавершений для користування пандус;
- обмежений доступ на 2-й поверх для здобувачів освіти з ООП;
- використання в освітньому процесі наявного обладнання й засобів навчання для формування ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів.
Виходячи з результатів самооцінювання адміністрацією закладу освіти слід вжити окремих заходів для покращення стану освітнього середовища і створення універсального дизайну:
- Порушити клопотання перед відділом освіти Новояворівської міської ради про виділення коштів на будівництво спортивного залу з інвентарем, створення ресурсної кімнати, заміну електромереж в закладі, обладнання спортивного майданчика, покращення матеріально-технічної бази ліцею.
- Брати участь у мікропроектах, використовувати зв’язок із громадськістю міста при вирішенні господарських проблем.
- З метою створення безпечних і нешкідливих умов навчання та праці та створення нового сучасного освітнього простору провести капітальний ремонт сходових кліток, фасаду, тротуарних доріжок, заміну брами, реставрацію огорожі.
- Переобладнати та модернізувати шкільний харчоблок.
- У туалетних кімнатах: дообладнати кабінки для дітей з ООП.
- Дооблаштувати в закладі місця відпочинку для здобувачів освіти.
Педагогічним працівникам:
- неухильно дотримуватися норм педагогічної етики та поваги до гідності й прав здобувачів освіти;
- максимально використовувати в освітньому процесі наявне обладнання й засоби навчання для формування ключових компетентностей та наскрізних умінь учнів.
Системному адміністратору, вчителям інформатики:
- встановити на комп’ютерах, які використовуються у навчальних цілях, програми-фільтри, що унеможливлюють доступ до сайтів небажаного змісту.
Бібліотекарю закладу:
- здійснювати пошук проектів та взяти в них участь з метою залучення коштів для осучаснення бібліотеки та створення нового освітнього простору;
- створити базу даних електронних книг відповідно до шкільної програми.